A dharma három szintje

Írta: Agnisetu

Copyright © 2021 Minden jog fenntartva! A mű szerzője fenntart magának minden jogot ami mind a mű készítőjét törvényileg megilleti (sokszorosítás, forgalmazás, nyilvános helyen bemutatás stb.)


A dharmát három szinten említik a védák.


1. Upa-dharma. Ez a dharma részleges alkalmazását jelenti, amikor valaki nem érti a dharma célját de még a négy elemét sem viszont megért belőle valamit és azt gyakorolja, a többit pedig megpróbálja kitalálni. A legtöbb vallás ide tartozik: Isten követjük, az állatokat megesszük, a természetet tönkretesszük. Az upa-dharma szintje kedvez a vallásos agressziónak, egyrészt mert a híveknek még nincs lelki tudásuk és erejük, másrészt mert az eltéréseket hibáknak látják, amit ki akarnak javítani. Ezen a szinten a legkönnyebb manipulálni a vallást a gazdasági és politikai vezetők által, hogy olyanra formálják ami nekik az uralkodáshoz a legmegfelelőbb. Ezért hiszik sokan, hogy a vallás pusztán egy technika ami kontrollt biztosít a tömegek fölött. Itt a vallást nem elhagyni kell, hanem megérteni.


2. Dharma. Ez az élet törvénye, nem csak a lelki életé, hanem minden dolog természetéé. Négy eleme van: erőszak nélküliség, lemondás, igazmondás és tisztaság. Ez egy olyan szabályrendszer ami mindennek meghatározza a természetét, a célját. Ezáltal a bűnös karma átdolgozható jámbor karmává, amivel könnyebben lehet lelki életet élni, ami növeli a lelki erőt, közelebb visz a célhoz. De annyira bonyolult és szerteágazó, hogy sokan rendszerfüggők lesznek tőle vagy alacsonyabb szinten félreértik. Ha nem érti meg valaki a célját akkor könnyen bele lehet fásulni. Ezen a szinten jön létre az egyensúly a lelki, szellemi és fizikai dolgok között, mivel mindegyik természetét elmagyarázza a dharma, ezért lehet őket úgy alkalmazni, hogy ne legyen ellentmondás közöttük.


3. Bhágavata-dharma. Ez a dharma célja, a Legfelsőbb szerető szolgálata.Amikor ez nem lehetséges, akkor a legpraktikusabb a dharma szerint eljárni. Agyműtét közben egy nem megvilágosodott orvos nem tud meditálni, számára a dharma az ebben a helyzetben, hogy jól elvégzi a munkáját. Ha ez sem lehetséges akkor praktikus az upa-dharma szerint eljárni. Ha nagyon hideg van és nincs mit enni, akkor nem mindig lehet kikerülni a húsevést és az alkohol ivást, mivel ezek tartják melegen a szervezetet. Ebben az esetben az lesz a dharma, hogy öreg állatokat ejtenek el, gyorsan, a legkisebb fájdalommal ölik le őket és felajánlják egy legalább félistennek aki elfogad állatáldozatot.


A dharma szintjei lefelé kompatibilisek de felfelé nem. Ezért egy upa-dharma szinten lévő ember elsőre nem fogja érteni, hogy mi a különbség a között, hogy növényt ölünk meg vagy egy állatot, mert nem érti a törvényt. Aki a dharma szintjén áll nem fogja érteni, hogy valaki látszólag megszegheti a dharmát, még sem hibázik ha azzal a dharma céljához jut közelebb.Ez Ardzsuna dilemmája is, egyfelől harcos, másfelől pedig olyan emberek állnak az ellenség soraiban akiket a dharma szerint nem szabad megölni. Túl nagynak tartja az árat amit a győzelemért fizetni kell. Ez azért van mert (látszólag) nem érti a sors elrendezését. Ezt mondja el neki Krisna. Túl nagy katonai erő van a Földön amit el kell távolítani. Ha nem történik meg akkor démonoké lesz a Föld. Ezt nem lehet kikövetkeztetni a dharmából. Ezért mondja Krisna azt Ardzsunának, hogy emelkedjen a dharma fölé, emelkedjen az anyagi természet három kötőereje fölé, emelkedjen a kettősségek fölé.