A Tantrák Végső Valósága

2025.03.22

A Tantráknak az a felépítése – hindu Tantráknak -, hogy kérdésből és válaszból áll. Nem diskurzusból, kifejtése valaminek, konkrétan egy nagy prózai szöveg, versszakokból, kérdés válasz formájában. A Śaiva Tantrák attól Śaiva Tantrák ( a nonduális Bhairava Tantrák), hogy Devi ( Bhairavī, Pārvatī ) feltesz egy kérdést, s arra Śiva ( Bhairava ) válaszol. Az egész Tantra úgy épül fel, hogy akár több ezer kérdés-válaszát adja. A kérdésnek az a lényege, hogy nyitottá váljon valaki a válaszra.

Az egész Tantrizmus így működik: kérdés és válasz témakörétől hullámzik. Mint ahogy a jó törekvő egész spirituális élete folyamán kérdéseket tesz fel, állandóan, napról-napra. A probléma az, hogy egy kérdésre nagyon sok lehetséges válasz létezik az elmében. És, ha egyet kiválasztanak, akkor az lehetséges válasznak tűnik, de az elme dualitása miatt felmerülhet annak ellentétje. Ezért nem tud egyet kiválasztani a sok válasz miatt. Ez az elme állapota.

A Śaiva Tantrák egy olyan állapotnak a megnyilvánulási formái, ahol egy kérdés van, és egyetlen pontos válasz érkezik. Ezért neveik a Tantrákat Āgama-knak. Ami azt jelenti: lejött ( 'gam' menni, āgama, ami lejött ). A nem individuum által kifejlesztett tudás. Ezt jelenti a Tantra szó. A Tantra szó gyöke a 'tan', azt jelenti nyújtani, mint egy gumit kihúzva, kinyújtani. Ebben az értelemben azt jelenti, hogy a Tantrákban, mint szövegekben ( nem spirituális tradíció, hanem konkrét szövegekre gondolok ), melyekben nagyobb tudás van, ami az Úr által, Śiva által lett kifejlesztve. Nem az individuum spekulálta ki, mert az individuum buddhi-ja nem képes ilyen konklúziókra jutni, amit a Tantra ad válaszként. Ezért nehéz a tantráknak a válasza. Azon kívül, oly rendkívül ködös, szimbolikus, stb.

Az igazi tanulás, megértés, az úgy működik, hogy valaki feltesz egy kérdést. És, amikor felteszi a kérdést, és alkalmas arra, hogy a választ befogadja, akkor választ fog kapni. Nem csak arra a kérdésére, amit kérdezett, hanem nagyon sok kérdésére, amiket vagy korábban tett fel, vagy amit még fel se tett, vagy nem is tudott róla. Egy jó kérdésnek az az ismérve, hogy olyan válasz érkezik rá, ami rengeteg kérdést megválaszol. Olyanokat is, amik fel sem lettek téve.

Ez a Satsaṅga-nak a lényege. Kérdés-válasz. Ez egy speciális tanítási forma. Nem információ cseréről van tehát szó, hanem nyitottá válni belül a kérdésre. Így épülnek fel a Tantrák. A Tantrizmusnak ez nagyon fontos lényege. Kis körben, mert a Tantrizmus mindig kis körben zajlik, nem a tömegeknek szól. Satsaṅga-nak lehet nevezni azt, hogy van egy guru, és ezrek ülnek körülötte. Technikai értelemben. De a Satsaṅga belső lényege a kérdés-válasz. Mit hozzunk ide? Nyitott szívet. Semmi másra nincs szükség. Az összes többit Śiva adja. Az individuum áldozója a spirituális útnak, nem adományozója, nem csinálója. Ebből kell felébredni az elején. Az individuum azt hiszi az elején, hogy ő cselekszik, ő csinálja a spirituális utat. Ő éri el, ő éli meg. Azt mondja Abhinavagupta, hogy a Śāmbhavopāya útján legyünk olyanok, mint egy üres csésze, melybe belefolyik a tea. A csésze csak fogadja azt, ami belefolyik. És ami belefolyik, azt nevezik ānanda-nak, spirituális gyönyörnek. Nem hívni kell, hogy gyere; nem kérni, hogy kapjuk; csak nyitottá kell válni, és zúdulni fog a tudás. Ezért van szükség a kérdésre. Így épül fel a Tantrizmus tanítása, és a tanításban rejlő Végső Valóság ( Paramaśiva ) felismerése.


Śivahṛdayam © 2025 All rights reserved - Mishragupta muni  


Copyright © 2025 - Śivahṛdayam By Mishragupta muni
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el