Rudrākṣa Japamālā Dhāraṇā - Előszó

Azaz,

A tudatosság felébresztésének gyakorlati módszertana


Írta : Agnisetu

Copyright © 2021 Minden jog fenntartva! A mű szerzője fenntart magának minden jogot ami mind a mű készítőjét törvényileg megilleti (sokszorosítás, forgalmazás, nyilvános helyen bemutatás stb.)


Még 2016-ban írtam egy kiadatlan könyvet a Japa yogáról, melyet most újra elővettem és szélesebb kontextusba helyeztem a tartalmát. Úgy vettem észre, hogy sok helyen hiányos volt a mű, ezért szükségesnek tartottam a szöveg újra korrektúrázását. Ez a második kiadásom, amely bővített szankszrit kifejezésekkel és szövegekkel lett gazdagabb. A tartalmát illetően viszont, elmélyítettem a rudrākṣa filozófiáját, szimbolikáját, valamint a japa technikáját, a mālā és a mantra használatát.

A mantra recitációt szanszkritul japának nevezzük, mely a védikus idők óta fontos szempont a yoga gyakorlásában. Ugyanannak a mantrának az ismétléséből áll, amely egyetlen szótagból (pl. Om ) vagy mantrikus hangok húrjából (pl. Om namah shivaya ) állhat össze . Amint Patanjali emlékeztet minket, a yogi útját a gyakorlat és az elfogulatlanság mozgatja , és ami a szanszkrit gyakorlatok kifejezését jelenti - az abhyasa - "ismétlés" viszi előbbre. Bármilyen ismétlés révén pozitív vagy negatív szokásmintákat hozunk létre.

A mantra japa pozitív mentális nyomokat produkál, segít fokozatosan legyőzni a lelki sötétséget. Ez egy erőteljes technika az elme fókuszálására és a test / elme finom energiáinak kiaknázására az ön-átalakulás yoga útjának kiteljesítésében. Amint azt a Kularnavatantra befejező fejezete elmondta : " A Japát azért hívják megsemmisítőnek, mert eltávolítja az életek ezreiben felhalmozott bűnt, és feltárja a Legfelsőbb Istenséget." A legnagyobb "bűn" természetesen a saját valódi természetünk tudatlansága.

A mantrák átalakító erővel bírnak. Megvédik az elmét azzal, hogy felhívják és felébresztik a transzcendentális energiát.

A japát hangosan, suttogással vagy mentálisan lehet gyakorolni. Vagy ezek fokozatos gyakorlásával. A mentális recitálás a legerősebb, de a kezdőket megtanítják hallhatóan hangoztatni a mantrát, vagy váltogatni a hangos és a suttogott szavalatot. A mantrikus hang meghallgatása hasznos visszajelzést ad az agynak, hogy figyelmes és koncentrált maradjon. Az esztelen szavalat nem produktív és időpazarlás.

Számtalan generáció óta gyakorolják a mantra japa-t különféle rózsafüzérek segítségével. A hindu hagyományokban ezeket mālāknak nevezik, szó szerint szó szerint "füzérek". Ilyen eszközöket alkalmaztak még a buddhizmusban, a dzsainizmusban, a szikhizmusban, valamint az Indián kívüli szellemi hagyományokban, nevezetesen a kereszténységben és az iszlámban.

A mālāk különféle anyagokból állhatnak - fából, magvakból, gyöngyökből, féldrágakövekből, csontból, stb... A legszélesebb körben használt anyagok a szantálfa, a rudrākṣa magjai, a tulsi magok (szent bazsalikom), a lótusz magjai, a bodhi magjai, a rózsafa és a kristály. Úgy gondolják, hogy a különböző anyagok különböző célokat szolgálnak a japa gyakorlatában, de nincs egyetértés ebben a véleményben. A Śivának szentelt kék márványfa, szantálfa és rudraksha magjait azonban a legszélesebb körben használják.

Általában egy mālā 108 gyöngyből áll, de a yoga gyakorlók 26, 50 és 54 gyöngyből álló füzéreket is használnak. Előfordul, hogy féldrágakövekből álló kis távtartó gyöngyöket használnak a nagyobb gyöngyök elválasztására a könnyebb kezelés érdekében. Ezenkívül, minden mālāban van egy úgynevezett meru , sumeru vagy guru gyöngy, amely nagyobb, mint a többi gyöngy. Gyakran dekoratív bojtot fűznek ehhez a mestergyöngyhöz, de néhány hagyományos iskola ellenzi ezt a kiegészítést.

Ideális esetben egy mālāt a guru, vagy a spirituálisan beavatott tanító megáld, mielőtt a tanítvány vagy a gyakorló először használná. Ezt követően a gyakorlók maguk is megáldhatják és felerősíthetik a mālājukat akár minden egyes használat előtt. A Devi Rahasya szerint például az ember azt mondja: om male male maha-male sarva-tattva-svarupini catur-vargas tvayi nyasta tasman me siddhi-da bhava svaha (" Om. O mālā, mālā, nagy mālā, a valódi forma minden tisztaságát, és helyezd el bennem az [emberi élet] négy célját. Így adj nekem sikert! Svaha ! ")

Általában a mālāt tisztelettel kezelik - vagyis szent eszközként. Néhány tanító ragaszkodik ahhoz, hogy a mālā gondosan el legyen rejtve az avatatlan szemek elől, sőt, a gyöngyök számlálásakor vagy elmondásakor a gyakorló egy speciális táska (gomukhi) segítségével elrejti a mālā-t. Mások azt javasolják, hogy a mālā a nyakon viseltessék, a guru gyöngyökkel a nyak mögött. Mindenesetre a mālākat soha nem szabad a padlóra vagy az ülőfelületekre helyezni. Akkor sem, ha nem használjuk.

A legjobb használata az, ha a mālā a jobb kezben van, a gyöngyök pedig a középső és a gyűrűsujj közé fogva, és a számlálást a hüvelykujjal végezzük. A mutatóujjat (amely más néven "figyelmeztető" ujj) soha nem használják a mālājapa-ban. A mālā legjobban szívmagasságban tartható, hogy a gyöngyök ne húzzák a földre. Alternatív megoldásként a gyöngyöket a bal kézben pihentethetjük, miközben a jobbal számolunk. Egyes hagyományok a bal kezet részesítik előnyben a gyöngyök forgatásáért, míg más iskolák megengedik a gyakorlóknak, hogy a füzért bármilyen kényelmes módon tartsák, hogy a gyakorlat ne váljon zavaró tényezővé, és ezzel tönkre ne tegye a célját. A mālā használatára vonatkozó gyakorlati ajánlások egyértelműen nagy eltéréseket mutatnak, de ideális esetben a legjobb, ha követed a tanár utasításait.

A gyöngyök számlálása vagy elmondása, közvetlenül a guru előtti gyöngyökkel kezdődik, és előre haladva az ujjunkkal húzzuk. Amikor a guru gyöngyöt ismét elérted, azt ne számold (ne keresztezzék egymás); hanem ehelyett, fordítsd visszafelé a mālā irányát, és ugyanazzal a gyöngyszemmel kezd az új kört, amelynél az előző kört befejezted, és ismét előre léphetsz a mālān. Ez a guru iránti tiszteletből történik, aki a legnagyobb segítséget nyújtja a spirituális úton.

Minden mantra hangzása után a következő gyöngyhöz lépsz. A 108 gyöngyből álló mālāk esetében a legtöbb tanító csak 100 gyöngyöt enged meg a végső számlálás során, hogy figyelembe vegye a japa gyakorlat során bekövetkezett csúsztatásokat vagy figyelmetlenségeket. Más szavakkal, egy 108 gyöngyös mālān tíz forduló csak 1000 mantrának számítana.

A japa, vagyis a mantrikus szavalat számos yogikus megközelítés része, de ez a mantra yoga tantrikus útjának lényege. Ez a szanszkrit ábécé ötven betűjének ezoterikus megértésén alapul, amelyeket alapvető pszichokozmikus energiának tekintenek. Emberi szinten ők a nyelv "méhei" - konkrétan a szent szanszkrit nyelv és mantrái. A mantra szó az "manana" gyökből származik, vagyis "gondolkodni", a mantráról pedig azt mondják, hogy ez egy olyan eszköz, amellyel irányíthatjuk gondolatainkat. Egy ezoterikus etimológia szerint a mantra az elme ( manas ) védelmére ( trana ) szolgál.

Az oka annak, hogy a mantrák ilyen hihetetlen átalakító erővel bírnak, az az, hogy mindegyikben megtalálható az alapvető istennőerő - a Śakti. Megvédik az elmét azzal, hogy felhívják, felébresztik és merítkeznek a Transzcendentális Energiából, amely a Transzcendentális Tudat dinamikus (nőies) megfelelője, aki a Śivai elv független szabad akarata.

Hagyományosan a mantrát csak akkor hatalmazzák fel, ha a beavatás keretében adják.

A gyakorló a mantrára csak akkor van felhatalmazva, ha a beavatás keretében adják meg neki. Nyugaton azonban ez nem mindig lehetséges, de ez senkit sem tart vissza a mantra japa használatától. A yogában mindig a szándék számít. Mivel a mantrák önmagukban is kifejezik Śiva-Śakti-t, a jó szándékú elme mindig élhet a kegyelmükkel. Így átvehetjük a széles körben használt mantrák bármelyikét, és hasznot húzhatunk a japa együttes gyakorlásából. Célszerű azonban egy mantránál maradni, nem pedig egyikről a másikra ugrani, ami csak eloszlatná a mantrák energiáit.

Az önátalakítás munkájához minden erőnkre és energiánkra szükség van. A mantrikus "mormolást" vagy japa-t már régóta félelmetes szövetségesnek ismerik el a yogikus úton. Sok iskola ezt a legkönnyebb megközelítésnek tekinti, ami különösen előnyös a ma is folyamatban zajló "sötét korban" ( kali yuga ). Ha figyelembe vesszük, hogy a napi beszédünk mekkora részét veszíti el lényegtelen dolgokra, akkor a figyelmes szavalat mindenképpen tanácsos gyakorlat.

Om Namah Shivaya


I. Fejezet - A Rudrākṣa